Двухмассовый маховик
ДММ, DMF, ZMS – різні назви одного й того ж агрегату, двухмассового маховика. А ще це одна з найбільш ругаемых деталей сучасних автомобілів. Тому що коштує дорого, виходить з ладу несподівано і безповоротно. Давайте розбиратися з тим, навіщо вони взагалі з'явилися, що заважає їм працювати і як визначити проблеми з маховиком.
Для чого потрібен маховик
Що взагалі таке маховик і де він використовується? Це деталь системи зчеплення у вигляді металевого диска з зубцями на торці, діаметром близько 40 сантиметрів. Маховик кріпиться до кінця коленвала двигуна і виконує дві головні функції:
- Запуск двигуна від стартера (для цього і потрібні зуби на торці).
- Передача крутного моменту від двигуна на коробку
Але з часом у маховиків з'явилася ще одна функція – це гасіння крутильних коливань коленвала. Власне, це призвело до поділу маховиків на два типи – одномассовые і двухмассовые. Чому? Все досить просто. По-перше, сучасні двигуни при тих же розмірах стали видавати більше потужності – в середньому кількість кінських сил виросла десь у півтора рази. По-друге, екологічні норми теж зробили мотори більш ефективними і потужними, тому що повітряно-паливна суміш в них згорає повніше, створюючи менше шкідливих відходів. І по-третє, ми почали вимагати від автовиробників більшого комфорту від водіння. А це значить – менше вібрацій при роботі двигуна і перемиканні передач.
Раніше, до появи описаних вище факторів, за гасіння цю деталь для будь-якого старого автомобіля, може згадати, що в ньому є пружини. Вони гасили коливання. Але із зростанням потужності двигунів і вимог до комфорту, пружини перестали справлятися. В результаті довелося переносити цю функцію в маховик. Чому туди? Тому що провідні виробники зчеплень вирішили, що це буде найбільш ефективним рішенням. Та й альтернатив так ніхто і не запропонував.
Так як працює двухмассовый маховик і чим його конструкція відрізняється від одномассового? Відповідь частково захований в термінах. Одномассовый маховик – це литий металевий диск, тобто «одна маса», яка обертається.
Двухмассовый маховик – це «дві маси», тому що він складається з двох металевих пластин. Одна прикріплена до коленвалу, друга – до коробці передач. Між собою частини з'єднані підшипником, що дозволяє їм провертатися один щодо одного. Але найскладніша частина – це демпферна система, яка розташована між дисками маховика. Це набір пружин і шестерень, які знаходяться в густою олійною середовищі, всередині закритого корпусу з двох основних пластин. В результаті, коли частина, закріплена на коленвале, починає відхилятися, вона приводить в рух пружинний механізм, який тягне за собою частину, пов'язану з коробкою передач. Все це дозволяє дуже ефективно поглинати вібрації в роботі двигуна і коробки при передачі крутного моменту.
Чому ламається двухмассовый маховик
Двухмассовый маховик дуже багато лають і це просто пояснити. Незважаючи на те, що виробники заявляють, що DMF може ходити до 200 000 кілометрів, він часто виходить з ладу раніше. Причому бувають ситуації, коли зняли коробку, комплект зчеплення поміняли, і стає зрозуміло, що маховик ще походить, але весь інтервал заміни зчеплення не витримає. А знімати коробку дорого і краще замінити маховик зараз. При цьому варто він дуже і дуже недешево – від 600$ і більше 1000$. Серйозний удар по гаманцю, так? Як тут не почати ненавидіти «буржуйських» інженерів, які придумали ненадійні деталі?
Дійсно, двухмассовый маховик має свої слабкі місця і його ресурс може серйозно зменшитися, якщо ви недостатньо уважно ставтеся до свого автомобіля. Наприклад, маховики дуже не люблять, коли обороти вашого мотора знаходяться на кордоні «трясіння» двигуна, а ви намагаєтеся розігнатися, не знижуючи передачу. Це особливо іронічно, враховуючи що маховики самі знижують силу цієї самої «трясіння», провокуючи водіїв на те, щоб вони «забували» знизити передачу. По суті усе, що не вписується в поняття «нормальний стиль їзди», сильніше або слабкіше вбиває двухмассовый маховик: агресивна їзда, різкі прискорення і гальмування, їзда на низьких обертах, постійне глушіння і запуск двигуна. Все що веде до зростання кількості вібрацій маховика більше звичайного, потроху скорочує його ресурс.
Більш того, на працездатність маховика негативно впливають і несправності спряжених систем. Проблема пропусків в системі запалення і уприскування, невідрегульованого ступінь стиснення в циліндрах, різкі вібрації з-за проблем в системі зчеплення, знижена частота обертання стартера і навіть зношені подушки двигуна, що призводять до вібрацій – все це теж вбиває маховик.
Як перевірити демпферний маховик
Так як знімати коробку і перевіряти маховик дорого і безглуздо, то діагностувати його стан потрібно за іншими ознаками. Крім того, не забувайте, що цей агрегат перебуває всередині нерозбірного корпусу і візуальний огляд теж не дає 100%-го результату.
На думку інженерів компанії Sachs, одного з виробників зчеплень і двомасових маховиків, про те, що проблеми саме з DMF, говорять наступні ознаки.
- Вібрація під час запуску мотора, причому навіть з поштовхами, які відчуваються в важелі КПП
- М'який стукіт на холостих обертах мотора
- Важкий запуск мотора, з вібрацією або легким стуком
- Вібрація під час розгону і поштовхи при підвищенні передачі
- Вібрація після того, як ви заглушили двигун, часто зі стуком
Провідні виробники двомасових маховиків
Крім оригінальних DMF, на ринку присутня продукція багатьох виробників. Але ми б виділили всього трьох, кого можна реально називати лідерами ринку.
LUK – всесвітньо відомий виробник деталей зчеплення з Німеччини, частина концерну Schaeffler Group. Саме інженери LUK придумали двухмассовый маховик у 1985-му році. Пропонує як самі маховики, так і комплекти зчеплення з маховиками для комплексного обслуговування КПП.
Sachs – такой же крупный немецкий производитель деталей сцепления и амортизаторов, часть концерна ZF. Несмотря на то, что в ZF уступили первенство конкурентам в разработке DMF, сказать что чья-то продукция лучше или хуже нельзя. Оба производителя производят качественные детали премиум-качества, которые являются надежной заменой оригинальным маховикам. Более того, часто их маховики и стоят «в оригинале».
Valeo – крупнейший французский концерн. Их продукцию отличает то, что она может быть немного дешевле, что с учетом стоимости маховика, делает их привлекательным выбором. Отличает Valeo и еще один нюанс. Именно французы создали конструкционно доработанный одномассовый маховик, который можно использовать для замены двухмассовому маховику. Но безопасность такой замены остается спорным вопросом и мы в интернет-магазине Leoparts не рекомендуем так поступать. Потому что замена на маховик, который не был предусмотрен в конструкции машины, может привести к проблемам. Вібрації, які повинен гасити саме двухмассовый маховик, можуть зруйнувати колінвал або коробку передач.
При купівлі двухмассового маховика потрібно звернути увагу на зчеплення, так як ці деталі часто зношуються разом і набагато доцільніше замінювати їх комплектом. Нижче наведено кілька прикладів з вартості комплектів зчеплення з маховиком і двомасових маховиків окремо.
- ТОП виробників деталей гальмівної системиОдной из важнейших деталей дисковой системы торможения является сам диск. Это устройство, которое испытывает постоянное трение, но при этом должно сохранять свою форму. Изготавливаются диски из прочного и надежного металла, чтобы колодки не стирали рабочую поверхность (или делали это минимально). Важно убедиться в том, что вы покупаете качественный диск, иначе уже через полгода эксплуатации автомобиль начнет демонстрировать неприятности в эксплуатации.Повна версія статті