Правильний шиномонтаж: чому не можна затягувати колісні болти "від душі"
Правильний шиномонтаж: чому не можна затягувати колісні болти "від душі"
Як правильно затягувати колісні гайки / GettyImages
Багато хто досі переконаний, що чим сильніше затягнути болт, тім краще. Може, десь цей постулат і працює, але тільки не в справі кріплення коліс. Чи всі автомобілісти знають, як правильно затягувати колісні болти (гайки)?
Будь-яке різьбове з'єднання єднання розраховане на певний момент затягування – саме того болт робиться тієї чи іншої довжини і товщини, і саме тому вибирається тієї чи інший крок різьби. Тобто зусилля, з яким автомеханік ти на гайковий ключ, не може бути "на око". Хоча б тому, що в різних вузлах зусилля може відрізнятися в рази.
При установці коліс важливий не тільки порядок затягування болтів (гайок), але і зусилля затяжки шкірного з них.
Наприклад, стосовно колісних болтів, скажімо, у ВАЗів вони повинні бути затягнуті з зусиллям 70 Нм, а у багатьох Volkswagen'ів – цілих 160 Нм. Чому ми говоримо саме про колеса? Тому що від їх кріплення залежить дуже багато.
Невидимий перекіс
Затягуючи кріплення коліс, потрібно не тільки витримати потрібне зусилля, важливо також затягнути всі болти або гайки рівномірно. Тому що кріплення колеса, недотягнуте або перетиснене з одного боку, може порушити роботу гальм. Потужна різьба дозволить перекосити колесо і гальмівний диск так, що це призведе до биття останнього в межах 0,01 – 0,05 мм. Це небагато тільки на перший погляд, а насправді ця цифра співрозмірна з робочим ходом колодок. Тобто навіть у відведеному, "розгальмованому" стані вони можуть тертися об диск і заважати його обертанню.
В ідеалі диски перевіряють на биття за допомогою індикатора-мікрометра, але неправильно прикручене колесо може все зіпсувати.
І ті, що автомобіль буде гірше котитися і споживати більше пального в такій ситуації, ще півбіди. Куди гірше, що диск і інші деталі цього механізму будуть постійно нагріті. У кращому випадку, це призведе до передчасного старіння матеріалу колодок, а в гіршому – може спровокувати одного разу закипання рідини і відмову гальм.
На першому фото показань перекіс диска, викликаний в числі іншого і неправильним затягуванням колісного кріплення.
Машина або не зможе зупинитися, або при різкому гальмуванні вилетить на тротуар або "зустрічку". Підступність ситуації ще і в тому, що про справжню причину аварії ніхто може і не здогадатися. Тому так важливо затягувати колеса і рівномірно, і з нормованим зусиллям.
Не перестарайтеся
На фоні вищеописаних загроз наслідки, до яких призводить надмірне зусилля при затягуванні коліс, здаються не такими вже й страшними. Як показує досвід, болти або гайки коліс частіше перетягують, ніж недозатягують. Надмірна старанність шиномонтажника, всупереч поширеній думці, зовсім не обов'язково призводить до пошкодження різьблення – іноді болт або шпилька кріплення колеса просто ламається. Добре те, що зламана шпилька з гайкою або болт відвалюється відразу, і тільки неуважний водій може відправитися в дорогу з незакріпленим толком колесом.
Якщо обслуговувати автомобіль по науці, то затягувати колісні болти (гайки) потрібно саме таким ключем.
А зіпсована різьба найчастіше – наслідок перекосу болта або гайки при його насадці, в перший момент сполучення цих деталей. Але це тема окремої розповіді, і ми до неї повернемося іншим разом.
Як стежити за затягуванням?
Звичайно, закручувати колісні гайки з динамометричним ключем у наш час ніхто не буде – це занадто клопітно. Альо є й інші спосібі контролю.
Перш за все, потрібно знаті момент затяжки для своєї машини. Було б непогано якось все-таки взяти динамометричний ключ і затягнути кріплення з його допомогою, щоб руки хоча б приблизно "є ятали" потрібне зусилля. Враховуйте, звичайно, при цьому довжину ключа - того, який з динамометром і вашого особистого.
На професійних гайковертах можна виставляти силу затяжки, альо шиномонтажа не завжди приділяють цьому увагу питання.
До речі, про особисте. Намагайтеся використовувати штатний балонний ключ з комплекту автомобіля, адже конструктори роблять його саме тієї довжини, при якій можна затягувати гайки не сильніше позначеного для даної машини зусилля. Працівникам шиномонтажів, які використовують пневмо - або електрогайковерти, простіше: вони можуть задавати момент затяжки на самому інструменті. Тому при зверненні на шиномонтаж достатнім буде лише нагадати працівнику з "пістолетом" про те, що виробник вашої машини визначив такий-то момент затягування кріплення колісного.
Рекомендація Авто24
Якщо ви міняєте колеса не самі, не залишайте без уваги працівника, який займається вашою машиною. Поцікавтеся у нього, з яким зусиллям він буде затягувати кріплення ваших коліс, і простежте, щоб він за підсумком не зірвав різьбу. Або вдавайтеся до послуг тільки перевірених СТО та мережевих шиномонтажних пунктів, де працівники відповідають за свої дії – або де можна знайте управу на бракоробів, звернувшись до вищестоящого керівніцтва.
Теги: Автомобілісту Автосервіс Головні новини Поради Фото Шини
Джерело: Авто 24
- ТОП виробників деталей гальмівної системиОдной из важнейших деталей дисковой системы торможения является сам диск. Это устройство, которое испытывает постоянное трение, но при этом должно сохранять свою форму. Изготавливаются диски из прочного и надежного металла, чтобы колодки не стирали рабочую поверхность (или делали это минимально). Важно убедиться в том, что вы покупаете качественный диск, иначе уже через полгода эксплуатации автомобиль начнет демонстрировать неприятности в эксплуатации.Повна версія статті