Фальстарт: Чому запуск системи автофиксации порушень ПДР може закінчитися судами
Фальстарт: Чому запуск системи автофиксации порушень ПДР може закінчитися судами
112.ua
Ксенія Цивирко
Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі — по-простому, система фото - і відеофіксації порушень ПДР — на столичних дорогах вже більше місяця працює у тестовому режимі. До 1 травня в МВС обіцяють запустити її вже в штатному режимі, доповнивши камерами в Київській області, і порушники швидкісного режиму почнуть отримувати перші "листи щастя". Проте експерти прогнозують, що подібна витівка може черговий раз накритися мідним тазом: подібні інформаційно-телекомунікаційні мережі повинні мати комплекс захисту інформації, що підтверджується сертифікатом відповідності Держспецзв'язку, а дана система на поточний момент таку спеціальну перевірку не проходила.
В середині березня перші особи МВС провели презентацію запуску в тестовому режимі Системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі. На зустрічі був присутній навіть Володимир Зеленський: президенту демонстрували, яким чином формуються адміністративні постанови про порушення ПДР, які з 1 травня поліцейські вже почнуть розсилати поштою любителів швидкісної їзди, і чому так важливо якомога швидше запустити систему, покликану знизити смертність на дорогах (щорічно в ДТП гине близько 3,5 тис. осіб і в 10 разів більше калічаться). За час презентації в офісі Центру обробки даних зафіксували шокуючу цифру: в 10:50 ранку 20 встановлених у столиці камер "назбирали" 32 541 порушення ПДР. Президент уклав: на дорогах у ДТП гине більше людей, ніж на війні, так що на "внутрішньому" фронті боротьба за правопорядок належить не менш важка. І дав добро на старт системи.
МВС України
Однак юристи кажуть, що бій може закінчитися, так і не встигнувши початися: згідно із законом "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", інформація повинна оброблятися в системі із застосуванням комплексної системи захисту інформації (КСЗІ) з підтвердженням відповідності; в той же час, як відповідають в прес-службі профільної Держспецслужби, Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі атестацію КСЗІ не проходила. А це означає, що водії підуть оскаржувати штрафи в суд і будуть праві.
"Безсумнівно, потрібна система. Однак проекти загальнодержавного масштабу не терплять поспіху: після запуску відразу підуть оскарження постанов у судах. Крім сертифікації, постає ще одне питання про законність самого залучення власників транспортних засобів до відповідальності. Незважаючи на те, що законодавець значно попрацював над нормативною базою і виписав процедуру притягнення до відповідальності порушників на "евробляхах", належного користувача авто, передбачив звернення в поліцію із сплатою штрафу фактичного порушника, а не самого власника ТЗ, у Конституційний суд також підуть звернення щодо норми про індивідуальну відповідальність за адмінпорушення і презумпції невинуватості", - вважає колишній глава прес-служби МВС і юрист Сергій Бурлаков.
МВС України
Ланки одного ланцюга
Система фото - і відеофіксації порушень ПРАВИЛ дорожнього руху в автоматичному режимі складається з декількох складових, кожна з яких повинна мати сертифікований комплекс захисту інформації, а також пройти експертизу в цілому. Самі "камери" - технічні засоби фіксації - такий сертифікат від Держспецзв'язку отримали 2 квітня (вже вдруге). Мова йде про програмно-апаратних комплексах КАСКАД (комплексна автоматизована система контролю автомобільних доріг), які за допомогою вбудованого 3D-радара, машинного зору і системи відеоаналітікі формують метадані та інформаційні файли про зафіксовані порушення на дорогах. В зашифрованому вигляді, з накладеною кваліфікованої електронним підписом пакет даних передається по захищених каналах зв'язку (інтернет-провайдер, з яким укладають договір про відповідних послугах, теж повинен мати сертифікований комплекс захисту інформації) на сервера МВС.
У вітчизняного виробника ТОВ "Українські системні інновації" держава закупила поки що 50 Каскадів: 20 вже встановлені на вулицях столиці, а ще 30 обіцяють до 1 травня розмістити вздовж доріг загальнодержавного значення в Київській області. Варто зазначити, що успішна "екзаменування" КСЗІ перед експертами Держспецзв'язку є обов'язковою вимогою до учасників тендеру на держзакупівлю.
МВС України
За інформацією профільної служби, друге "ланка" системи — Центр обробки даних — такий сертифікат не отримало, проте закупівля успішно відбулася восени минулого року Державне агентство інфраструктурних проектів придбало "машини для обробки даних", у ТОВ "Інформаційні технології і інформаційна безпека" на 203,18 млн грн. У той же час з технічної сторони питання тендерна документація передбачила максимальний захист інформації на проектному рівні: Центр обробки даних повинен включати в себе два відмовостійких програмно-апаратного комплексу захисту інформаційних ресурсів, у тому числі файрвол (міжмережевий кран), систему запобігання вторгнень і можливість централізованого управління політикою безпеки.
До серверів Центру обробки даних підключені "робочі станції" - ПК, на які поліцейські безпосередньо отримують сформовану КАСКАДами інформацію, і звіряють її з іншими базами даних МВС. Якщо зафіксовані камерами держномери, марка, модель і серія авто збігаються з оригіналом", а фотографій і відео достатньо для доказу порушення ПДР, то уповноважений поліцейський накладає на сформований автоматично админпостановление свою електронну підпис і відправляє його на друк. Цей рівень Системи теж повинен мати сертифікований комплекс захисту інформації, однак про наявність сертифікатів в МВС на наш запит так і не відповіли.
Цікаво, що дотримання всіх бюрократичних процесів, пов'язаних із захистом інформації, передбачені не лише профільними вузькоспеціалізованими законами, але і в постанові "Про функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі", який Кабмін видав у листопаді 2017 року. Вступна частина документа наказує: "Міністерству внутрішніх справ у двомісячний термін затвердити за погодженням з Адміністрацією Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації Технічні вимоги до системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі".
Через більш ніж два роки в Держспецзв'язку констатують: "У даний час (відповідь на запит від 06.04.2020) технічне завдання на створення комплексної системи захисту інформації (далі - КСЗІ) "Системи фіксації адміністративних порушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі" (далі - Система фіксації) Адміністрацією Держспецзв'язку не узгоджувалося".
112.ua 112.ua 112.ua 112.ua 112.ua 112.ua 112.ua
Останнє слово суду
Незважаючи на те, що Система ще не почала працювати у штатному режимі, адвокати вже потирають руки в очікуванні масових оскаржень админпостановлений про порушення ПРАВИЛ дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі, в українських судах. Згадують навіть практику часів ДАІ, коли в 2010 році КСУ визнав неконституційним притягнення до відповідальності власників транспортних засобів.
Правда, кажуть експерти, з тих пір законодавство зазнало значних змін — в основному після поправок у сфері паркування. У нинішньому вигляді закон передбачає можливість звернення із заявою в поліцію фактичного порушника ПРАВИЛ дорожнього руху, а також передбачає, що власник ТЗ може вказати дані "належного користувача" зареєстрованого на нього авто, щоб штрафи потрапляли за адресою. При цьому десятиліття тому юридична відповідальність була прописана лише для тих громадян, на чиє ім'я зареєстрований автомобіль.
"Але ось цікавий момент: відповідно до закону в нинішньому його вигляді, власник транспортного засобу може вказати лише одного фактичного користувача. А що, якщо за кермом авто бувають і інші люди, відразу кілька водіїв? Про це зовсім не йдеться, так що, на мій погляд, відповіді на всі ці питання дасть тільки судова практика, якої не уникнути: оскарження, безумовно, будуть", - заявляє Сергій Бурлаков.
Однак для того, щоб суд визнав виписаний штраф незаконним, не обов'язково дійсно бути "білим і пухнастим": навіть правильні показання несертифікованого приладу вважаються недійсними. Таке було в 2008-2009 роках з радарами російського виробництва "Візирами", які здатні фіксувати швидкість автомобіля в русі. Прилади закуповувалися без сертифіката, і в один прекрасний момент стали "барахлити". У ЗМІ у той час часто згадувалася ситуація, коли "Візир" зафіксував перевищення швидкості автомобіля, що рухається, а автозаправної станції. Анекдотичний випадок експерти пояснювали тим, що радар має досить великий радіус вимірювання, тому під його приціл ненароком можуть потрапити сторонні об'єкти. Втім, після технічної експертизи "Візири" визнали непридатними для експлуатації, проте з тих пір, у тому числі з-за відсутності початкової сертифікації КСЗІ, суди почали масово ставати на бік обвинувачених "швидкісних" порушників.
Такий же результат юристи пророкують і нової "даішної" затії.
"Якщо зазначена експертиза цілком всієї системи або хоч одного її структурного елемента не проводилася, ми можемо стверджувати, що відповідна фіксація адміністративного правопорушення, вироблена системою, не є допустимим доказом. Так як фіксація буде єдиним доказ по справі, і воно не може бути прийнято судом – вина порушника не доведена, а постанова про порушення підлягає скасуванню", - говорить адвокат АО Kachura Lawyers Денис Евтющенков.
За його словами, таке оскарження в судах першої та апеляційної інстанції може зайняти рік. Стільки ж потрібно і для суддів Конституційного суду, якщо до нього дійде справа, щоб визнати функціонування всієї системи в цілому на державному рівні незаконною.
Втім, як кажуть правозахисники, в більшості своїй автомобілісти-порушники сумлінно сплачують штрафи, визнаючи свою провину і прагнучи "навести порядок" на дорогах, а судовою тяганиною займаються найчастіше самі автоюристы — чисто "з принципу": мовляв, вони побачили багато всякого лайна", неправомірні дії по відношенню до водіїв і старих даішників, і нових патрульних, так що бажання помістити правоохоронців у рамки закону у адвокатів в крові.
Ксенія Цивирко
#штрафи за порушення ПДР #порушення ПДР #фотовідеофіксація #фіксація порушень ПДР
Джерело: 112.ua
- ТОП виробників деталей гальмівної системиОдной из важнейших деталей дисковой системы торможения является сам диск. Это устройство, которое испытывает постоянное трение, но при этом должно сохранять свою форму. Изготавливаются диски из прочного и надежного металла, чтобы колодки не стирали рабочую поверхность (или делали это минимально). Важно убедиться в том, что вы покупаете качественный диск, иначе уже через полгода эксплуатации автомобиль начнет демонстрировать неприятности в эксплуатации.Повна версія статті