Заміна масла в двигуні: коли, через скільки і яке масло заливати?
Заміна масла в двигуні: коли, через скільки і яке масло заливати?
Автор: Нік Движнов
Перш ніж міняти масло в старій машині на більш щільне, подумавши, що це чимось допоможе, подумайте двічі. Якщо ви використовуєте напівсинтетичне масло замість синтетичного, це зміна не буде мати жодного сенсу. У цій статті ми радимо, як правильно вибрати масло, коли (через скільки) варто замінити масло і яке масло заливати.
Заміна масла в двигуніКожне моторне масло змінює свою плинність під впливом температури. Кожне холодне масло густіє, і коли воно стає тепліше, воно стає все більш рідким. Таким чином, чим вище температура масла, тим тонше і слабше стає масляна плівка, яка розділяє взаємодіючі металеві частини. Товщина масляної плівки має вирішальне значення для стану двигуна: занадто густе масло занадто повільно досягає точок змащування, а надто тонке — створює занадто тонку плівку для достатнього захисту взаємодіючих елементів.
В результаті, коли ми сильно натискаємо на газ, коли двигун працює на низькій швидкості, масляна плівка розривається, і двигун зношується значно швидше.
Клас в'язкості, що визначає поведінку масла при різних температурах, є його ключовим параметром.
Та ж машина, різні олії
Практично кожен двигун можна змастити маслом різних класів в'язкості. Рекомендації виробників розрізняються в залежності, серед іншого від кліматичної зони, в якій використовується автомобіль, і умов експлуатації. У Скандинавії важливо, щоб масло зберігало свою текучість при вкрай низьких температурах, інакше взимку було б неможливо заводити автомобілі. У південної Європі «зимові» властивості масел менш важливі, але у жарку погоду температури в двигунах можуть бути вище, ніж в автомобілі, що їздять в прохолодному кліматі. Тому на півдні частіше використовуються масла з підвищеною «літньої» ступенем в'язкості.
Як вибрати в'язкість
Почнемо з рекомендацій виробника автомобіля, в яких вказана допустима в'язкість сорти масла в посібнику з експлуатації автомобіля. Дуже часто олії різних класів в інструкції з експлуатації описуються як «рекомендовані» або «хороші» і, наприклад, «прийнятні» для даного автомобіля. А поки давайте зупинимося на тому, що дозволяє виробник; наприклад, олії 0W-40, 5W-40, 10W-40. Кожен з них підтримує однакову в'язкість при робочій температурі, але по-різному густіє на холоді.
0W-40 забезпечує легкий запуск і досягає самих швидких змащення вузлів, 5W-40 гірше в цьому відношенні, але все ще дуже хороший, в той час як 10W-40 стає настільки густим в сильний мороз, що ми відчуємо це, заводячи машину після холодної ночі (двигун навряд чи «розкрутиться»).
Якщо ціна не є проблемою, виберіть 0W-40, тому що він найкращий, хоча його зверхність можна відчути тільки взимку, влітку це не має значення. Стан двигуна і його прокладок в даному випадку не має значення — після прогріву двигуна ці масла ведуть себе однаково, бо мають однаковий річний клас в'язкості. Однак, якщо у нас є вибір масел 5W-30 і 5W-40, вибір буде мати серйозні наслідки незалежно від пори року.
Масло з літнього в'язкістю «30» при нормальній роботі двигуна дає більш тонку масляну плівку, ніж масло з в'язкістю «40».
В результаті масло «30» створює менший опір і економить мінімальна кількість палива, але його недоліком є те, що двигун менш захищений від перевантажень, ніж при використанні масла «40». Багато механіки, які зіткнулися з такою дилемою, радять заливати масло 5W-40 в двигун. Завдяки цьому ресурс двигуна триватиме довше.
Однак варто знати, що деякі двигуни створені для «рідкісних» масел, і виробники обережно попереджають, що про використанні будь-яких інших масел не може бути й мови.
Зношений двигун?
Вибір масла також може визначатися станом двигуна.
Зношений блок має більшу вироблення вузлів, спалює масло, видає шум. У цьому випадку більш густе масло, хоча воно і не відновить його, «заспокоїть», «заклеит» і дозволить вам покататися деякий час без ремонту.
У такій ситуації перед вибором, описаним вище, ми вибираємо масло 5W-40 замість 5W-30!
Часто механіки рекомендують наливати ще більш густе масло, наприклад, 5W-50 або 10W-60, навіть якщо це не зазначено в інструкціях.
Такі масла зазвичай використовуються в спортивних автомобілях (незважаючи на те, що вони викликають більший опір і теоретично знижують продуктивність двигуна!). Але більш густе масло забезпечує кращий захист.
Зверніть увагу, що в сучасних двигунах, адаптованих до енергозберігаючих масел, такі експерименти краще не проводити без консультації з досвідченим механіком.
Безглузда заміна
Часто бувають ідеї замінити масло з синтетичного на напівсинтетична (і в той же час з в'язкості, наприклад, від 5 W-40 до 10W-40) тільки з-за віку та пробігу автомобіля.
Така зміна не має сенсу, навіть якщо двигун вже показав ознаки зносу! Просто зрозумійте, що масла 5W-40, 10W-40 відрізняються один від одного (за в'язкості) тільки своєю стійкістю до низьких температур: 10W-40 при роботі двигуна після морозної ночі захищає агрегат набагато гірше, ніж масло з в'язкістю 5W-40.
Під час нормальної роботи в'язкість обох масел однакова, тому немає необхідності герметизувати запотівання двигуна (коли масло потроху проявляється під прокладок) при використанні масла 10W-40. Так як і немає сенсу заливати низькоякісне масло у вироблений двигун, коли воно вимагає підвищеного відходу і кращого захисту, щоб попрацювати ще якийсь час без ремонту.
Що робити, коли двигун починає «потіти»?
Спосіб відкласти ремонт двигуна, який спалює масло або вже зношені прокладки, — це використовувати більш щільне олія, ніж раніше, тобто 5W-50 замість 5W-40. Однак, не забудьте переконатися, що двигун «переживе» це зміна.
Ще один спосіб герметизації двигуна — купити спеціальне масло для старих автомобілів, від якого м'яко набухають ущільнення і запобігають протікання. Тоді вам не потрібно змінювати в'язкість масла.
Яка витрата мастила в двигуні?
Виробники захищають себе від скарг споживачів, про витрату масла в двигуні до 0,5-1,5 л на 1000 км! В крайньому випадку це може означати, що автомобіль буде спалювати 5-15 літрів олії на 10000 км і виробник скаже що все нормально.
На практиці високий витрата масла є нормальним у деяких нових двигунах при обкатці (як бензинових, так і дизельних), хоча це не завжди так.
Для двигунів старих спортивних автомобілів також є нормальним збільшення споживання масла.
Витрата масла на рівні 0,3-0,5 літра на 1000 км в середньому автомобілі слід вважати ненормальним, особливо якщо цей симптом раніше не виникало. Масло зникає, згорає в двигуні з-за зносу поршневих кілець. Часто причиною є зношені ущільнення клапанів, компоненти головки двигуна або, наприклад, турбонаддув.
Буває і так, що масло просто протікає через пошкоджене ущільнення — це видно неозброєним оком, якщо ми подивимося під капот або під автомобіль. Сліди витоків також можна побачити на паркувальних місцях.
Також буває (особливо в сучасних дизельних двигунах з сажовими фільтрами), що рівень масла в двигуні збільшується. Причина в тому, що контролер двигуна, намагаючись підвищити температуру у вихлопній системі, збагачує суміш — частина палива потім тече через стінки циліндра в масляний піддон. Якщо робота фільтра неефективна і система повторює цю процедуру багато разів, рівень масла в піддоні збільшується.
Це небезпечно, тому що додавання палива виразно змінює в'язкість масла (розбавляє його) і його захисні властивості! Якщо ми виявимо, що паливо потрапило в масляний піддон, масло повинне бути замінене новим якомога швидше. Рівень масла в масляному піддоні також може підвищитися, якщо пошкоджені головка блоку циліндрів, блок циліндрів або прокладка головки блоку циліндрів. Якщо вода потрапила в двигун із системи охолодження, автомобіль не може рухатися — його слід відбуксирувати в майстерню! Продовження руху може призвести до заклинювання двигуна.
Що станеться, якщо замінити масло з одного типу на інший?
Замість 5W-40 наливаємо 10W-40 — погіршення властивостей у зимовий період.Масло 10W-40 більш густе на холоді, що ускладнює запуск, уповільнює роботу вузлів мастила. 10W-40 в більшості випадків є напівсинтетичним маслом, тому воно більш, ніж 5W-40 (синтетичне), схильне до зносу, його параметри змінюються (включаючи в'язкість) більшою мірою під впливом роботи. Згорання масла і товщина масляної плівки в двигуні при робочій температурі не змінюються.
Замість 10W-40 — 10W-60 — товщина масляної плівки збільшується, двигун краще захищений від перевантажень. Зношений блок стане тихіше і герметизований. Витрата моторного масла знижений. Внутрішній опір двигуна також збільшується, що збільшує (хоча і не обов'язково помітно) витрата палива, а також його продуктивність. Увага!Двигуни, адаптовані до енергозберігаючих масел, можуть не витримувати мастила «спортивним» маслом.
Замість 10W-40 — 15W-40 — взимку при дуже низьких температурах у вас можуть виникнути проблеми з запуском холодного двигуна. Мастило на початковому етапі погіршується, що може привести до більш швидкого зносу двигуна. При робочої температурі опір і герметичність двигуна не змінюються, хоча варто відзначити, що 15W-40 звичайно являє собою мінеральне масло і, отже, вона більше схильна до зносу, ніж напівсинтетичне. Масло 15W-40 зазвичай дешевше, ніж 10W-40, але гірше за властивостями.
Замість 5W-40 — 5W-30 — внутрішні опору двигуна до високих навантажень зведені до мінімуму. Масляна плівка, вироблена маслом 5W-30, тонка. Якщо двигун підходить для цього типу оливи, це нормально. В іншому випадку він зазнає пошкодження під час перевантажень. Загалом: економимо паливо, але існує ризик швидкого зносу. Взимку морозостійкість не змінюється. Якщо в цьому немає необхідності купувати масло з літнього в'язкістю «30» не має особливого сенсу.
Замість 10W-40 — 0W40 — якщо тільки двигун адаптований до таких змін, це, безумовно, не зашкодить йому. Масло 0W-40, безумовно, є повністю синтетичним продуктом, стійким до зносу. Взимку, коли холодний двигун запускається, він гарантує практично миттєвий доступ до вузлів мастила. На етапі запуску 0W-40 викликає низький опір, що призводить до економії палива. Недолік: масла цієї в'язкості досить дороги.
Замість 15W-40 — 10W-60 — це один із варіантів захисту двигуна в старому автомобілі, якщо він досить зношений. Поліпшуються не тільки зимові властивості масла, але і усуваються підтікання, збільшується компресія, витрата масла знижується. Масло 10W-60 — досить дороге синтетичне масло, але в порівнянні з мінеральним маслом 15W-40 воно має більш тривалий термін служби — воно краще переносить важкі умови праці. Це набагато краще рішення, ніж додавання різних «реставраторів» в двигун.
Замість 5W-40 — 0W-20 — ці види заміни відбуваються в спорті, якщо ми хочемо максимальної продуктивності двигуна на одному або двох кіл траси. Однак ми повинні рахуватися з тим, що після таких змагань двигун потребує капітального ремонту. Масло 0W-20 дуже водянисте, воно створює мінімальний опір, однак тонкий шар масляної плівки виявляється недостатнім при більш високих навантаженнях і, як наслідок, метал треться об метал.
Замість 5W-40 — 0W-40 — ми змінюємо синтетичне на синтетичне, але з трохи кращими зимовими властивостями. Масло з зимової в'язкістю «0W» зберігає здатність текти і запускатися при температурі -5 C нижче, ніж олія з зимової в'язкістю «5W». Протягом м'якої зими двигун може взагалі не відчувати це зміна, або ви відчуєте це у невеликий ступеня. Проте, якщо ми можемо дозволити собі трохи дорожче і краще масло, немає ніяких протипоказань до цієї зміни, навіть у старих автомобілях.
- ТОП виробників деталей гальмівної системиОдной из важнейших деталей дисковой системы торможения является сам диск. Это устройство, которое испытывает постоянное трение, но при этом должно сохранять свою форму. Изготавливаются диски из прочного и надежного металла, чтобы колодки не стирали рабочую поверхность (или делали это минимально). Важно убедиться в том, что вы покупаете качественный диск, иначе уже через полгода эксплуатации автомобиль начнет демонстрировать неприятности в эксплуатации.Повна версія статті